تحقیق عناصر تزئینی (معماری)

دسته بندیمعماری
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات31
حجم فایل217 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

عناصر تزئینی:

عناصر و موضوع های مورد استفاده در تزئینات را بطور كلی می توان به پنج بخش مجزا تقسیم بندی رد كه عبارتند از نقوش گیاهی، آرایه های هندسی، تزئینات كتیبه ای، عناسر معماری و تصاویر انسانی و حیوانی .

نقوش گیاهی – نقوش گیاهی یكی از مهمترین عناصر تزئینی این دوره به حساب می آید كه از آن در تزئین بسیاری از بناها استفاده شده است. در بكار گیری این نقوش در دوره ایلخانی سعی بر آن بوده است تا ضمن دوری جستن از بكار گیری نمونه های طبیعی گیاهان به معنای واقعی مضمون آنها احساس شدیدتری داده شود. در ای عصر تزئینات گیاهی تحت تاثیر سبك های چینی كه به ایران راه یافته بود، كم كم به طبیعت گرایی نزدیك شد. در اكثر موارد هنرمندان سعی داشتند تزئینات گیاهی را بصورت تكثیر یافته ای در كنار هم قرار دهند و آنها را بصورت پیچك و در جریان اتصال خطوط به همدیگر و نیز در زمینه عناصر تزئینی دیگر همچون كتیبه ها بكار گیرند. ولی در مواردی استفاده از این نقش مایه ها بصورت انفرادی و مجزا نیز در بنای گنبد سلطانیه دیده می شود.

آرایه های هندسی – نقوش هندسی كه از دیر باز مورد توجه ایرانیان در خلق آثار پرشكوهشان بود از قرن پنجم هجری به اهمیت خاصی رسید. شاید دلیل آن سازگاری و هماهنگی آن با قالب ها و اشكال اجری مورد استفاده در بناهای این دوره باشد. این اشكال كه از تنوع زیادی همچون مستطیل، مربع، مثلث، و لوزی و ... برخوردار بودند تحرك پذیری فراوانی را در برداشتند. به گونه ای كه امكان استفاده از آنها را در بسیاری از مكانها ممكن می ساخت. برای نمونه در كتیبه های كوفی موجود در سلطانیه كه اغلب به دوره اول تزئینات بر می گردد. شاهد حروفی هستیم كه انتهای آنها به شكل زیبایی به صورت هندسی ترسیم شده است. شاید بتوان در جای جای گنبد سلطانیه از تزئینات كاشی كاری گرفته تا مشبك های سنگی، بكارگیری این نقوش را پی گیری كرد. نقوشی كه به طرز استادانه ای بكار گرفته شده اند.

تزئینات كتیبه ای _ خط بنابر ظرفیت ها

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

برچسب ها: تحقیق عناصر تزئینی ,

[ بازدید : 8 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

[ يکشنبه 1 بهمن 1396 ] [ 11:51 ] [ یونس داوری ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]